Home >> Nieuws >> Digital Health Start-ups in België

Digital Health Start-ups in België

Datum: 
29 maart 2018

Startups.be en ING stelden op 28 maart 2018 in samenwerking met Happy Aging de resultaten van een nieuwe studie voor in de lifesciences & health incubator, BioVille, te Diepenbeek. 


Ons land telt ruim 150 medische start-ups. Die hebben het moeilijk om te innoveren in een vrij gesloten en sterk gereguleerde sector.

De onderzoekers filterden uit de database van Startups.be 154 jonge bedrijven die actief zijn met digitale medische technologie. Biotechbedrijven werden in het onderzoek niet meegenomen. Van de bestudeerde bedrijven groeiden er al 25 uit tot zogenaamde scale-ups, gekenmerkt door grotere kapitaalrondes en een groter personeelsaantal.

De meeste healthstart-ups bevinden zich rond de stedelijke centra van Brussel, Antwerpen, Gent en Luik. In tegenstelling tot wat je zou verwachten, gaat het meestal niet om spin-offs van de daar aanwezige universiteiten. Het spin-offeffect zie je wel bij de KU Leuven en de UCL: die universiteiten zijn samen goed voor 17 van de 37 universitaire spin-offs.

De medische start-ups kampen grotendeels met dezelfde uitdagingen als andere jonge bedrijven, zoals het vinden van talent en, in iets mindere mate, kapitaal. Een verschil is wel dat het in de medische sector veel moeilijker is om een grote klantenbasis uit te bouwen.

Bijna de helft van de bedrijven (48%) noemt dat de allergrootste uitdaging. Die drempel heeft veel te maken met een gebrek aan kennis over de sector. De kleine omvang van de Belgische thuismarkt dwingt de bedrijven snel te internationaliseren. Daarbij kijken ze vooral naar de rest van Europa en de VS. Azië is grotendeels een blinde vlek. ‘De budgetten zijn groter in de VS, ze nemen er sneller beslissingen en men is er meer bereid om risico’s te nemen’, zegt Hans Constandt, CEO van Ontoforce, een zoekmachine voor medische data die onlangs nog 43 miljoen euro ophaalde en die 80 procent van zijn inkomsten uit de VS haalt.

Volgens de studie haalden medische start-ups in de voorbije tien jaar 167 miljoen euro op. Opmerkelijk is dat de bedrijfjes die met de grootste media-aandacht gaan lopen niet per se de grootste kapitalen ophalen.

Investeerders halen de neus op voor start-ups die actief zijn in medische diensten zoals zorg op afstand (telehealth) of zorgoplossingen voor ouderen (greytech). Ze stoppen hun centen wel in hoogtechnologische hardware en software (medische toestellen, medische beeldvorming …).

Bijna alle ondervraagde medische start-ups (95%) zeggen van plan te zijn om in het komende jaar een à vijf extra werknemers in dienst te nemen.

De grote meerderheid van de bedrijven heeft minder dan tien werknemers, en doet een beroep op freelancers om het werk rond te krijgen. Een op de vijf ondervraagde bedrijven werkt zelfs uitsluitend met freelancers.

Indien je de studie wenst te ontvangen, stuur ons dan een e-mail.